Kubur kita lain

kuburkitalainAlhamdulillah kerana masih ada di antara kita yang sering menegur kesilapan rakan-rakan dan orang di sekeliling kita. Pelbagai cara digunakan oleh mereka untuk membawa kebaikan kepada orang yang mereka nasihati dan kepada persekitaran mereka itu sendiri. Namun, apa yang sedih ialah apabila nasihat dan teguran itu tidak dapat diterima oleh sesetengah orang. Lebih sedih lagi apabila mereka dibalas pula dengan kata-kata seperti berikut:

“Ala..yang kau sibuk sangat ni, kenapa? Kubur kita lain-lain, rileks la bro.”

“Lepak la Mat. Kita mati nanti, bukannye kubur kita sama.”

Rasa pedih dan terkilan akan segera menusuk dalam hati kita apabila orang yang kita ambil berat berkata macam tu kepada kita. Jadi, apakah ayat yang sesuai untuk kita balas kepada insan yang sanggup menafikan nasihat kita dengan ayat-ayat di atas? Apa pendapat anda? Anda mempunyai ayat yang sesuai kepada mereka? Mari kita kongsi bersama.

13 thoughts on “Kubur kita lain

  1. Ni “kubur kita lain” mesti dari salah satu movie cerekerama sabtu malam kat TV3 kan?? I rasa dari situ ramai orang terikut2. Haiz…

  2. dari pemikiran aku yang lemah ini
    emm
    bile die da kate balas macam tu
    kalu kite da x tau nak buat ape
    kite DOAKAN agar die dapat hidayah Allah s.w.t
    ade satu hadith
    Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya: “Doa orang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dimakbulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan,malaikat itu berkata ‘amin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”
    kite cuba usaha utk doakan die
    hidayah milik Allah kan…
    jd kite usaha semampu mungkin

  3. xkan kita nk duduk diam je kn??tgok rakan wat kemungkaran sewenang2nya..chotto kibishi kedo..klau die wat salah tempias kene dkt kte jgak klau kte x tegur..

    rasulullah bsabda y bmaksud..”sesungguhnya apabila manusia lain melakukan kezaliman lalu dia tdk melarangnya, maka dikhuatiri Allah akn menimpakn azabNya secara UMUM tanpa ada y terselamat sama ada yang melakukn kezaliman atau yang MELIHATNYA tanpa MENCEGAHNYa..”..(riwayat Abu Daud & Tirmidzi)…

    jadi sama2 lah kita mencegah kemungkaranNya kerna ianya tggungjwb s0sial..
    malahan,,ianya buknnya mjaga hal ehwal( tepi kain) org lain tp sebaliknya untuk memelihara kepentingan bsama kerna keharm0nian & ketenteraman dlm masyarakat dpt menjamin kehidupan y aman & damai bg seluruh penduduk sekitarnya..
    ~aMmar maKruF nahi muNgkar~

  4. haha…
    ckp je cmni..
    kubur lain2 pon…
    nanti kalo ko bisingg sbb terseksa dlm kubur..
    sianla kubur2 jiran ni…kot2 kubur aku sebelah kubur ko ke..
    xtenang aku nk duduk dlm tu…

    ape2 pon…
    tegur mmg ssh,sbb masing2 dh besa,dah dewasa…
    buat yg terbaik..
    dn org yg menegur knela melakukan apa yg ditegur..
    jgn cakap je,tp xbuat….
    itu yg penting…
    org melihat…..dan memerhati…
    kdg2 sifat dan kelakuan kita pun dh ckup utk menegur org lain..

  5. kwn yg sbnr adalh yg mnujkkan kslhn n kelemahan dri kita…hrp kwn2 tk segan silu menegur andai kate sye ade bwt salah…

  6. “ Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu keimanan di dalam hatimu dan akan menyanyikannya kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.”

  7. tertarik ngan ayat ni”dn org yg mnegur knela melakukan apa yg ditegur”
    drpd kite memrhati org yg menegur tu buat pe yg die tegur ke tak,baik kite tgk diri kte ni cmne.n kite semua manusia. so manusia x lps dr buat kesilapan.adalah lebih bak jike kte berlapang dada walaupun org yg menegur wat silap.nnti lame2 org sume xnk tegur slh kwn sbb rse diri x layak.main concept ialah dh nmpak slh tegur je, then berusehe jgn wat at the same time bersangke baik kat org lain smede yg menegur ataupun ditegur.islam itu indah.rahmat Allah luas.jgn pule kite yg sempitkn.beri peluang kpd perubahan even yg sekecil zarah pon
    wallahua’lam.
    psst..//klu slh,minta btolkn.

  8. Al-‘Asr: [1]Demi Masa! [2]Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian –
    [3]Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”

    Untuk jadi umat terbaik jangan gentar untuk menegur dan jangan marah bila ditegur. Berlapang dada dan muhasabah diri itu sebaiknya. Sesungguhnya kerana kubur lain-lainlah, wajib ditegur setiap kemungkaran kerana kalau kuburnya sama bolehlah gak tolong-menolong..

  9. meh nak ckp…
    kalo kita tegur sesorg..
    n then klu dia jwb “biar ahh..kubur masing2 beb!!apa ko sbuk”…
    issshh..ni bt ak panas ni..

    senang2 kite jwb balik..
    “kubur masing2 kan..so nati ko rse cam nk mati tu..ko pgi r korek kubur sndri..n then klo ko rse cam nyawa ko tu dah smpi kat halkum..ko cpt2 balut dri ko ngn kain kapan..n then ko golek r sndri pgi kubor ko tu..n then pndai2 r kambus sndri…hahhh..ko rse k mampu ker hdup sndri2…”

    sbnr org cam gitu x ad kesedaran lagi dlm dirinya…dia x tau yg kwn dia sngt sygkan dia….
    or maybe sbnrnye dia terse lam hati tp rse malu ngn teguran tu..sbb tu dia pgi hembur kwn dia..

    n bagi org yg nk bgi nasihat tu..kne lah berhemah n berhikmah, bru lah org leh terima….

    kalau sy pun..kalau ad yg tegur garang2 tu..ak bagi balik sebijik..!!!!

  10. salam,
    bila dengar org ckp cmnie,”biarla beb kubur kte lain2 kenapa ko nak sibuk2 dengan aq.”.Memang panas gak klu dengar.klu tahap kesabaran senipis kulit bawang memang kne hambur blik org yg ckp cm 2..tapi kita kne ingat prinsip Rasullullah..amarah itu adalah sifat syaitan..memang betul kubur kte lain2 n mati pn kte x tau bilakan so wat pe sibuk2 nk taubat awal2.sekarang umur pn bru 20 msih muda.kan org ckp life begin at 40’s.tapi kita kena ingat muda x semestinya untuk x mati.klu dh smpi ajal x kan lmbt atau cpt wlu seminit..apa pn cara terbaik bila berdepan dgn org mcm nie..kte x blh trus menjauhi sbb nnt dia akn terus leka n lalai..berdoalah untuknya..mcm cik semut merah ckp..lgi pn x rugi klu kte berdoa tuk org lain..moga2 bila kte mati nnt ade yg sudi sedekahkan alfatihah tuk kita..insyaallah

    “kebodohan itu perlu diajar,kesombongan itu perlu dicabar”

  11. jwpan dye utk org cmni, ak pnah dgr dlu2..
    ckp kt dye balek,
    “sbb kubur kte laen2 la ko kne dgr ckp aku skrg. nnt dah terseksa kat kubur, ko duk sorg2, ak kat kubur laen, so dah x leh tolong ko dah. so tyme nih je la aku leh toong ko.”

    sesal dahulu pendapatan, sesal kmudian tdak brgune.
    =)

  12. Dari Anas bin Malik r.a., katanya Rasullah s.a.w bersabda, “belum sempurna iman seseorang , sebelum dia mencintai bagi saudaranya atau bagi tetangganya, apa yang dicintainya untuk dirinya sendiri”.
    maka, hendak lah, kite muhasabah diri kite, adakah sudah sempurna iman kite???maka sebagaimana kite takut untuk memasukkan diri kite kedalam nerakaAllah, maka begitu lah juge kite perlu rase, takut saudara2 kite dimasukkan kedalam azab Allah th..maka kite perlu berpesan lagi dan lagi kepada y hak..insyaAllah, kalo ad salah, tlng betol kn..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s