Ada apa dengan Allah..

adaapadenganallah

Isnin malam yang lepas,JAD telah dikunjungi oleh Ustat Ridhauddin dari Intec,berkat usaha saudara Atiq.Tajuk yang dibincangkan ialah ‘Ada apa dengan Allah’.Bunyinya agak pelik sebab kebiasaannya kalau sebut pasal ‘ada apa’,otak kita secara automatik menyambungnya ‘dengan cinta’ tapi berlainan pada kali ini,’ada apa dengan Allah’.Alhamdulillah,aq sempat salin tapi masalahnya aq x taw macamana nak sampaikan kat korang sume,so aq akan ubah sdikit apa yang disampaikan oleh Ustat dan aq tambah skit,moga-moga korang faham..

Aqidah sebagai tunjang yang kukuh..

Pada awal kurun ke-19,dunia digemparkan dengan penciptaan sebuah kapal gergasi yang dilengkapi dengan teknologi-teknologi tertinggi pada ketika itu dan diyakini oleh para jurutera bahawa kapal itu tidak akan tenggelam walaupun dilambung ombak yang besar.Namun begitu,kapal yang diberi nama ‘Titanic’ itu karam akibat terlanggar ‘iceberg’ yang pada pandangan mata,kelihatan begitu kecil dan dipercayai tidak akan dapat mengkaramkan kapal gergasi itu.Persoalannya,mengapa iceberg yang pada pandangan zahirnya itu kelihatan kecil mampu mengkaramkan sebuah kapal gergasi yang berteknologi canggih itu?

Jawapannya kerana iceberg yang kelihatan kecil itu,pada dasarnya mempunyai ‘akar’ yang sangat besar dan akar yang besar ini menjadikan iceberg itu sangat kukuh dan takkan berganjak walaupun dilanggar oleh sebuah kapal gergasi.

IcEberG

Dapat kita simpulkan bahawa di bahagian atas iceberg itu sebagai output yakni amalan-amalan kita,puasa kita,haji kita,solat kita dan zikir kita. Manakala bahagian bawah pula ialah input iaitu aqidah kita.So,apa yang dapat kita belajar daripada peristiwa ngeri ini,biar apa-apapun dugaan atau ujian yang datang kepada kita,jika kita mempunyai tunjang yang kukuh, nescaya kita tidak akan tumbang.Biarlah datang seorang pendakyah kristianpun jika kita mempunyai aqidah yang kukuh,kita akan tetap maintain cool macho dengan Islam yang kita anuti.

Kepercayaan dibuktikan melalui amalan..

Kita beriman kepada Allah tapi mana buktinya?Ustat bagi satu analogi iaitu analogi takutkan hantu.Disebabkan kita telah ditarbiyah dari kecil lagi, hantu ini mengerikan maka apabila orang ramai cakap di tempat itu ada hantu,tidak pasai-pasai bulu roma kita meremang,langkah kaki menjadi laju,dahi dikerutkan,nafas tercungap-cungap.Inilah bukti apabila kita percaya kepada sesuatu,maka hal ini diintrepetasikan dengan perbuatan. Apabila kita cakap kita beriman,kita percaya pada Allah,maka kita sepatutnya mengintrepetasikannya dengan ibadah kita.Makin tinggi kepercayaan kita kepada Allah,makin hebatlah ibadah yang dilakukan.

Apabila kita percaya kepada sesuatu,kita akan sanggup berbuat apa sahaja bagi mempertahankan prinsip kita.Aq lebih suke mengaitkan kepercayaan ini dengan hukum cinta.Apabila kita menyintai seseorang,walaupun badai datang melanda,walaupun onak duri harus diredah,kita akan lakukan juga. Sebab apa?Sebab kita percaya bahawa dialah kecintaan kita dan kita sanggup berbuat apa sahaja deminya.Kadang2 yang dicintai itu tidak la selawa seperti yang digambarkan,tetapi kepada yang mencintai,dialah yang paling lawa,paling sempurna.Inilah prinsip kepercayaan.Kerana kepercayaanlah sahabat sanggup mati kerana Rasulullah,kerana kepercayaanlah Laila sanggup menggadai nyawa demi Majnum dan kerana kepercayaanlah Jepun mendahului negara-negara lain walaupun Jepun tiada barang mentah.

Ustat simpulkan perbentangan tentang kepercayaan ini dengan satu ayat, “sekali sahaja kita percaya,amalan kita akan jadi perfect.”

Jadi,setelah kita yakin,setelah kita percaya,timbul 1 persoalan lain. Sebenarnya perlukah kita percaya kepada Tuhan?Kita duduk solat tak henti-henti,sebenarnya perlu ke tak?

Nilai seorang Sabariah..

sabariah? ( ^-)

Dalam menerangkan hal ini,ustat mulakan dengan 1 soalan yang mana soalan ini betul2 menarik minatku.Dalam surah al-baqarah ayat 30,Allah berfirman kepada malaikat untuk mencipta manusia di atas muka bumi untuk dijadikan khalifah tetapi apabila Adam dicipta,Allah memasukkan Adam ke dalam syurga,kenapa?Aq xtaw jawapan yang paling tepat tetapi pada pendapat aq,itulah nilai seorang manusia.Nilai seorang manusia adalah setanding dengan syurga,bukan bumi mahupun neraka.Sebab itu Allah masukkan Adam ke dalam syurga.Sesiapa yg ada pendapat sendiri, boleh comment sbb aq masih x berpuas ati ngan jawapan yg difikirkan ini.

Kenapa perlu beriman kepada Allah?Analoginya cukup mudah,nilai seorang Sabariah dan nilai seorang Maimunah.Anda mempunyai seorang kekasih,namanya Sabariah dan anda juga mempunyai seorang kawan perempuan yang bernama Maimunah.Bila Maimunah call anda,5minit sekali,anda x rase ingin angkat pom,malah dalam hati anda mengutuk perbuatan Maimunah tu.Tapi,apabila Sabariah yang call,tidak,cukup sekadar misscall,anda menjadi gila.Itulah nilai seorang Sabariah pada diri anda,hanya anda yang tahu nilai seorang Sabariah,aq xtaw,Akmal pun xtaw.Anda seorang sahaja!Jadi,wajarkah Sabariah membiarkan anda begitu sahaja?

Begitu juga dengan Allah,Allah menyintai anda gle2.Selangkah anda kepada Nya,seribu langkah Dia datang kepada anda.Anda berjalan menuju Nya, Dia berlari mencari anda.Inilah cinta Allah pada kita,jadi wajarkah kita mengabaikan cinta Nya?Ingat,orang yang beriman tidak akan mengkhianati Kekasihnya.

Eh..betul ke ada 1 Tuhan je?

gambar hiasan

Yang menariknya,ustat mulakan topik ini dengan mengemukakan satu soalan yang tiada seorang pun dapat menjawabnya dengan tepat.Kata ustat lagi, “sepanjang saya bagi talk,tiada seorang pun dapat jawab soalan saya.” Apakah soalan ustat tu?

“Sape rase dia anak kepada mak dan ayah dia,angkat tangan,”arah ustat. Semua orang mengangkat tangan,tandanya semua orang mengakui bahawa mereka anak kepada parents masing2.

“Buktikan?!”Soal ustat.

“Check DNA!”laung seorang pelajar.

“DNA?K,sepanjang awak hidup,pernah tak awak g jumpa doc untuk check DNA awak dengan ayah awak?”sindir ustat.

“Muka saya sama dengan ayah saya,”jawab seorang pelajar yang lain.

“Jadi,awak katakan awak anak kepada ayah awak disebabkan mukanya sama dengan awak?Awak nak taw,orang cakap muke ustat same dengan Tom Cruise,jadi ustat anak kepada Tom Cruise?”Sindir ustat lagi.

Macam-macam jawapan yang diberikan namun tiada satupun mampu menjadi hujah.Jawapannya,naluri.Naluri kita kata ibu n ayah itulah ibu dan ayah kita.Inilah kuasa naluri,kuasa fitrah.Sebagai contoh,tyme drive kat highway,kalo kete depan kita main lampu,apa yang kita akan buat?Secara automatik kita akan memperlahankan kereta sebab kita tahu ada speedtrack di hadapan.Persoalannya,semasa belajar memandu dulu,ada tak dalam buku peraturan jalan raya tulis, ‘apabila kereta di hadapan anda bermain lampu,tandanya ada speed track dihadapan’?Tak ade.Jadi mengapa anda percaya?Naluri!Naluri semua pemandu kat highway, apabila ada orang main lampu tanda ade speedtrack.Jadi,macamana pulak nak taw adanya 1 Tuhan?

Dalam dunia ni,ada tak kereta Waja yang dicipta di kilang Honda? Mane ade,tidak logik.Kilang Honda akan hasilkan kereta Honda,Waja mestilah daripada Proton.Semua orang tahu hal ini.Bayi satu dunia,lahir je wajib nangis,belum pernah ada bayi yang keluar daripada perut ibu terus mintak air coke.Bagaimana hal ini terjadi?Ye la,satu dunia,bukan satu tempat. Perkara ini membuktikan kepada kita bahawa kita semua ini daripada satu kilang yang sama,daripada Pencipta yang satu.

Tapi,kenapa Allah?Kenapa Islam?

gambar hiasan

Benar bahawa kita sudah dapati bahawa hanya ada 1 Tuhan sahaja di atas muka bumi ini,persoalan seterusnya,mengapa Allah?Mengapa Islam? Mengapa tidak kristian atau yahudi?Jom kaji agama yang ada kat M’sia, satu per satu.

Mulakan dengan Buddha.Buddha tidak mengakui bahawa adanya tuhan. Bagi penganut agama Buddha,alam ini terjadi secara spontan.Anda boleh minta pada mereka, “boleh jadikan duit RM9999k untuk saya?”huhuhu

Hindu.Yang faymous masa kita belajar dulu ialah mencapai tahap karma di mana manusia melakukan kebaikan untuk mencapai tahap Dewa dan Dewa itu akan menolong orang melakukan kebaik untuk mencapai tahap Dewa. Persoalannya,di manakah kesudahan ini?Yang kdua,Hindu mempercayai tuhan mereka daripada bunga lotus dan bunga lotus itu berkembang menjadi lembu.Tak masuk akal.

Yahudi.Yahudi secara amnya tidak beriman kpd konsep neraka.Pada pengikut agama Yahudi,mereka semua akan masuk syurga.Baik atau jahat, semuanya akan dimasukkan ke dalam syurga.Yahudi juga mempercayai konsep jiwa Yahudi.Konsep ini menerangkan,hanya orang yang berdarah yahudi akan masuk syurga.Jadi,bagaimana pula dengan aq yang tidak berjiwa yahudi?Di manakah tempat yang layak bagi aq?Ye la,yahudi tidak mempercayai neraka tetapi aq xley masuk syurga?

Kristian.Konsep trintiy yang dipakai oleh penganut agama kristian,cukup meragukan.Kata mereka,Jesus(nabi Isa) mati untuk membersihkan dosa manusia.Perhatikan perkataan ‘mati’ dan ingat.Berdasarkan konsep trinity, Tuhan itu menjelma kepada 3,Tuhan Ibu,Tuhan anak dan Ruhul-Qudus (bergantung pada mazhab yang dipegang mereka namun aq amik yang general)Perhatikan betul2,1 Tuhan menjelma menjadi 3.Amik balik perkataan ‘mati’ tadi,Tuhan yang menjelma kepada Tuhan Anak telah mati tetapi mengapa Tuhan Ibu n Ruhul-Qudus masih hidup?Analoginya mudah, katakan aq anak kepada En.Jeff,aq juga suami kepada Rachel n aq juga ayah kepada Ezkiel. Jika ayah kepada Ezkiel meninggal,adakah anak kepada En.Jeff masih hidup atau suami kepada Rachel masih hidup?Jawab sendiri..

So,yang tinggal hanyalah Islam.Islam mengesakan Tuhan yang satu.Islam menentang sebarang konsep yang menyekutukan Allah dan hal ini secara tidak lansung membuktikan inilah sifat Tuhan.Yup,semua manusia tidak kira yang Islam atau kafir mengakui bahawa Tuhan itu hebat.Jika Tuhan itu hebat,mengapa Tuhan perlukan pembantu?Jika Tuhan perlukan pembantu, bermakna Tuhan perlukan sesuatu untuk bersandar jadi secara automatik perbuatan ini menyatakan Tuhan itu lemah.Ye la,try perhatikan semua objek yang bersandar,adakah objek2 itu kukuh?Tidak,objek2 itu tidak kukuh melainkan disandar.Objek yang dapat berdiri dengan sendirinya itulah objek yang hebat.Allah mengajar kita mengenali Nya melalui alam sekitar,cuma kita yang tidak berfikir.

Itu perbandingan daripada sudut ketuhanan,kalau ingin dibandingkan dari sudut sains pun Islam mendahului dan membenarkan fakta-fakta sains sekarang.Contohnya teori ‘Big Bang’.Islam telah menerangkan teori Big Bang ini di dalam al-quran secara terperinci dalam surah Al-Anbiyat ayat 30.Dunia secara sebulat suara menolak teori Albert Einstin dan menerima teori big bang yang dikemukan oleh Stephen Hawkin.Padahal,1400 tahun dahulu lagi Islam menjelaskan teori ini secara terperinci.

Satu lagi tentang penciptaan alam.Mengikut al-quran,surah Fussilat ayat 9 -12,Allah menerangkan tentang penciptaan alam semesta selama 6 masa (ayyam).4 hari pertama Allah ciptakan bumi dan hiasinya dengan gunung-ganang serta menentukan bahan-bahan keperluan hidupan di atasnya.2 hari lagi Allah menyempurnakan langit dan bumi.Ini kalo ikut Islam. Logikkan,tiada satu pun yang dapat dipertikaikan.Perhatikan apa yang bible cakap dakam Kejadian 1:1-31.Hari pertama Tuhan menyempurnakan siang dan malam.Hari kedua langit,ketiga Tuhan ciptakan laut,darat dan tumbuh-tumbuhan,keempat Tuhan ciptakan matahari,bulan dan bintang-bintang,kelima binatang-binatang laut,keenam manusia dan binatang barat dan hari ketujuh Tuhan berehat.Perasaan tak,pada hari pertama Tuhan ciptakan cahaya tetapi sumber cahaya Tuhan ciptakan pada hari keempat?

Al-quran sebagai user manual..

al-quran

Bli ape-apepun,anda akan dibekalkan dengan user manual.Supaya apa? Supaya anda dapat menggunakan barang yang dibeli dengan baik.Anda ingin memandu tetapi mengapa anda perlu belajar undang-undang? Ye la, anda nak memandu kereta bukan memandu undang2,tapi kenapa perlu belajar undang2?Supaya anda dan orang lain selamat di atas jalan raya, supaya semua orang ada hak masing2.Samalah sebab al-quran diturunkan, sebagai panduan,sebagai peraturan bagi manusia untuk setiap orang mendapat hak masing-masing.

Specialnya al-quran disebabkan al-quran diturunkan dalam bahasa arab. Apa yang specialnya bahasa arab ni?Perkataan dalam bahasa arab mempunyai maksudnya yang tersendiri,emmm..susah gak nak terangkan sbb bahasa lain pun,perkataan ada maksudnya yang tersendiri,tapi aq try terangkan gak.Eden torai…Perhatikan perkataan yang diguna oleh Allah apabila menceritakan penciptaan manusia daripada setitis mani hinggalah kpd bayi yang comel,cam Aqil. ( ^^) Allah kata,daripada air mani tu jadi darah.Min nutfah ila Mudghoh.Mudghoh pada kasarnya memberi makna darah tetapi apabila dikaji lagi dalam ilmu bahasa,Mudghoh merujuk kepada lintah dan apabila ilmu embriologi ini berkembang,saintis dapati bahawa selepas percantuman antara sperma n ovum,hasil itu akan membentuk embrio yang berbentuk seakan-akan lintah.Perhatikan betapa detailnya al-quran,kalo Allah nak maksudkan darah pada ayat tu,Allah boleh letak ‘dam‘ yang pada maknanya juga bermaksud darah tetapi Allah nak ceritakan kejadian tu secara detail,bagaimana terjadi,apa bentuknya maka Allah menggunakan perkataan ‘mudghoh’.Lagi,Allah gunakan Nutfah yang bermaksud air yang dipancarkan.Allah ingin terangkan bahawa sperma itu dipancarkan bukan mengalir dengan sendiri.Lihatlah betapa agungnya al-quran,kita sahaja belum mengkajinya.Bacaan sekadar bacaan,mulut buka tetapi hati tertutup.

Jadi,apabila Allah sudah tetapkan peraturan,maka peraturan itu WAJIB diikut.Jika anda beli laptop ACER,tibe2 motherboard laptop anda rosak. Adakah anda akan membaikinya di kedai HP atau Fujitsu?Tidak,sebab hanya ACER sahaja tahu masalah ACER dan hanya ACER sahaja dapat mengatasinya.Begitulah dengan kita as Nas atau manusia,kita dihasilkan oleh Allah.Jadi,hanya Allah sahaja yang memahami kita.Peraturan yang ditetapkan oleh Nya sudah pasti adalah peraturan yang paling sempurna. Tetapi mengapa kita masih meraguinya?Mengapa kita masih tidak yakin dengnnya?Mengapa?Mengapa?!!!!!Mengapa kit mencipta peraturan baru untuk mengganti peraturan Nya?

Sedih.Aq cukup sedih mengenangkan hal ini.Bukan ingin berpolitik,ini bukan masalah politik tapi ini masalah agama.Mengapa yang menentang perlaksanaan hukum Allah ini daripada umat Islam sendiri?Sorry emo skit, aq lupe.Care kite dan orang2 dulu dibesarkan cukup berbeza,dan inilah hasilnya.Kita dari kecil lagi dididik supaya mengkhatamkan al-quran laju-laju,kalo darjah 5 belum khatam,maka kita malu.Untuk mengelakkan diri kita daripada dimalukan,kita baca quran laju2.Tiada satupun kita betul-betul hayatinya.

Motif kita membaca al-quran ialah untuk mengkhatamkannya tapi tidak pada para sahabat,saidina Umar contohnya. Selama 2 tahun dia mengamati surah al-baqarah,apabila dia memastikan kesemua ajaran dan suruhan dalam surah itu dilakukannya,barulah dia berpindah kepada surah lain.

Saidina Umar betul2 menggunakan al-quran sebagai user manual dalam hidupnya,sebab itulah dia berjaya.Buktinya?Nabi ada bersabda, “jika ada nabi selepas ku,maka Umar lah orangnya.”Dalam al-quran menerangkan perihal pemimpin yang harus menjaga kebajikan rakyat,maka umar turun padang pada waktu malam.Biarpun bayu sejuk mencabarnya,namun dia redahi disebabkan al-quran menyuruhnya menjaga kebajikan rakyat.Inilah dia insan yang betul2 menggunakan user manualnya sehingga dia berjaya.

Dalam kulit kacang

Dalam kulit kacang,muhasabahlah diri anda..eh silap..jom lah sama-sama kita hisab diri kita sebelum kita dihisab.Mengikut seorang rakan yang berkata mengikut seorang ulamak, “apabila seseorang itu dihisab oleh Allah, maka nerakalah tempatnya kerana Ahli syurga tidak akan dihisab.”

2 thoughts on “Ada apa dengan Allah..

  1. hak point mula2 tu pasi ice berg aku ade penah gak dengar kat masjid kolej islam malaya
    time aku duk kat cenfos uia dulu..
    pape pon thanx coz dah refresh balik otak aku ni dgn aliran sungai ilmu ‘azzariyat’

  2. thnx.
    byk idea kat sini yg membuatkan kita refleksi diri selalu.
    ~semoga kalian dirahmati Allah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s