Perempuan Berkalung Serban

perempuanberkalungsorban_thumbDulu dunia remaja dikejutkan dengan kehadiran novel dan filem ‘Ayat-Ayat Cinta’ dari seberang sana.Kini negara jiran itu membawa satu lagi novel dan filem berunsur Islamik yang bertajuk ‘Perempuan Berkalung Serban’.Novel dan filem ini mengetengahkan isu yang paling hangat diperkatakan oleh barat, “adakah Islam membenarkan perempuan menjadi pemimpin.”Di dalam cerita ini,An-Nisa,anak kepada Kiyai(orang alim) yang memiliki sebuah pasantren,cuba bangkit membawa idea baru bahawa perempuan juga layak memimpin dan perempuan juga layak untuk belajar tinggi-tinggi.Namun,disebabkan pemikiran jumud orang-orang alim di sekelilingnya,niat An-Nisa untuk menyambung pelajaran ke Universiti dan menjadi pemimpin terhalang.Malah,pernah sekali apabila dia menang dalam pemilihan ketua kelas di dalam kelasnya,dia tidak dibenarkan menjadi ketua kelas kerana dia ialah seorang perempuan.Banyak lagi isu-isu hangat yang timbul dek kerana sifat kepimpinan di dalam dirinya.Ikutilah kisah yang penuh dengan seribu satu pengajaran ini….

http://www.youtube.com/v/MfZywzywrc8

Sekiranya anda tidak dapat menonton video diatas, klik sini untuk menonton filem ini di youtube.

Maaf atas kesulitan yang anda hadapi.

13 thoughts on “Perempuan Berkalung Serban

  1. kwn sye da tgk cter nie..tapi die kata cter cm agk tak sesuai tok semua lapisan umo n agk menindas perempaun..huhu..tapi sye blom tgk lagi..ape yg best sgt?

  2. cite ni membela pompuan..mesej yg cube disampaikan,slagi x langgar syarak,pompuan bley wat ape yang laki bley wat… kan ade pmikiran sesetengah org bahawa pompuan xley pimpin angkatan perang,contohnye tapi sadatina aishah sendiri menjadi jeneral lam perang jamal.
    Walaupun cite die x seindah ayat2 cinte,tp mesej yang cuba disampaikan cukup jelas…
    p/s:ade satu scene,diorang lakonkan kisah nabi Isa..”sesiapa yg tidak berdosa bley rejam!”

  3. Salam..
    Mungkin btul tujuan filem ni dibuat utk menegakkan hak wanita..
    tp selepas sy tonton filem ini..
    bg sy, bentuk penyampaiannya sangat kurang bagus..
    dan boleh timbulkan salah faham kpd yg x faham ttg islam itu sndiri..
    Annisa yang kasar, yang keras kepala..
    Adakah itu sikap yg perlu ad dlm menegakkan satu kebenaran?
    Ada scene di mana dia meninggikan suara dgn ibu padanya.. Apa itu yg cuba diketghkan?

  4. erm..saya dah tgk cite nih..

    mmg btul ada pengajaran..

    dalam cite ni nisa tu cuba mengangkat martabat kaum wanita..

    tapi ade beberapa adegan yang saya tak stuju..(mcm tak perlu tnjuk pun takpe kot~) kalau boleh buat macam cerita kun fayakun tu kan bagus..tade scene2 yg agak sensored ‘-_-

    erm..cuma takut org lain akan salah faham tentang islam..sbb dlm cite tuh menunjukkan yg mmg perempuan ditindas,dan kononnye mnde tu diajarkan oleh “ustaz/ah” sendiri..padahal sebenarnye islam tak mengajar perkara tersebut walaupun diamalkan kat madrasah ayah nisa tuh macam tu kan..

    mmg ni realiti yg didoktrinkan dalam pemikiran masyarakat skng..
    cume rasenye patut ada explaination lebih sikit laa dalam cite tuh..bia lebih jelas..tapi baguslaa ada effort utk wat cite yg boleh menyedarkan..

    moga org tak slh phm dgn cite nih..n dapat apa yg nak disampaikan..

    p/s:cite nih utk org atas umur je je… :p heh

    p/s2:yang baik kita ambil..yg buruk kita jauhi..iA

  5. pasai scene sensored2 tu,aq pom x stuju sgt..cam sidetrack skit tp,bg aq(ye la,lain oram,lain pandangan) bukanke sifat annisa tu mlambangkn sifat pompuan skang yg smemangnya ske menentang?x,aq x salahkn pompuan,tp aq cakap realiti..tp memang aq x nafikan yg smemangnya cite ni bley disalahfaham klo orng x faham Islam

  6. sifat perempuan skg suke menentang?depends la..kdg2 perempuan menentang sbab mempertahankan hak..mne tak nya,ade sesetgh kaum adam nie ssh sgt nk cooperate kalo nk wat progrm,konon nk jga ati,kalo nk jga ati,pndai2 la lwn..ap mksd kau perempaun suke menentng?

  7. a’a,sbb tu aq rase cite ni seswai..dengan pmikiran kaum adam yang jumud,yg xjelas tentang hak wanita..😀
    maksud ske menentang tu ade pade annisa’

  8. bile dah abes tengok citer ni
    rase nyesal lak forward kat orang lain link ni
    psai care penyampaian citer tu langsung tak tunjuk ciri2 islam
    laen lar kalu yg blakon tu laki bini….
    matlamat tetap tak menghalalkan care…
    rosak filem indon skrang.. macam ade pekare laen die nak smpikan dlam cite ni…

    jom pakat tengok kun faya kuun…
    cite yg besh..

  9. ana minta maaf…
    sebenarnya ana suka dengan maksud sutradara….tentang hak wanita yang harus diperjuangkan tapi kenapa film ini jauh darimaksudnya…banyak sekali hal yang di manipulasi , kebohongan – kebohongan…dan sangat merusak citra islam dan kepesantrenan… walaupun juga tak sedikit orang yang mendukung film ini…tapi ana mohon sutradara bukan saja mencari laba dalam film tapi juga mencari manfaat dan bahaya bagi masyrakat…islam itu indah dan telah mengatur semuanya dengan sebaik – baiknya.makasih….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s