Alasan oh Alasan~

pointing_fingerKata pepatah, ‘Hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih’.Pepatah ini amat sinonim dengan seluruh manusia fokusnya remaja.Apabila kita inginkan sesuatu, biar apapun yang terjadi asalkan apa yang dihajati kita dapati,kita sanggup mati. Dan apabila sesuatu itu bukanlah perkara yang diingini,biar datang bergolek di hadapan matapun,pasti ditolak.

Memberi alasan atau berdalih memang sifat manusia.Di dunia mereka akan memberi pelbagai alasan begitu juga di akhirat.Malah,diceritakan oleh satu riwayat tentang orang terakir yang akan memasuki syurga yang mempunyai seribu satu dalih dengan Allah.Lepas diberi betis,paha pula yang diingininya.

Diriwayatkan apabila Allah selesai memberi keputusan di antara hamba-hamba Nya, tinggal seorang lelaki yang menghadapkan wajahnya ke neraka. Dia adalah ahli surga yang terakhir masuk. Dia berkata, “Ya Tuhanku, palingkanlah wajahku dari neraka, anginnya benar-benar menamparku dan nyala apinya membakarku.” Dia terus memohon supaya permintaanya dimakbulkan.

Kemudian Allah berfirman, “Mungkin, jika Aku mengabulkan permintaanmu, engkau akan meminta yang lain.” Orang itu menjawab, “Aku tidak akan minta yang lain kepada-Mu.”Maka ia pun berjanji kepada Allah. Lalu Allah memalingkan wajahnya dari neraka. Ketika ia telah menghadap dan melihat surga, ia pun diam terpegun, kemudian berkata, “Ya Tuhanku, majukanlah aku ke pintu surga.”

Allah berkata, “Bukankah engkau telah berjanji untuk tidak meminta kepada-Ku selain apa yang sudah Kuberikan, celaka engkau, hai anak-cucu Adam, ternyata engkau tidak menepati janji.”Orang itu berkata, “Ya Tuhanku!” Dia memohon terus kepada Allah, hingga Allah berfirman kepadanya, “Mungkin jika Aku memberimu apa yang engkau pinta, engkau akan meminta yang lain lagi.”

Orang itu berkata, “Tidak, demi Keagungan-Mu.” Dan ia berjanji lagi kepada Tuhannya. Lalu Allah mendekatkannya ke pintu surga. Setelah ia berdiri di ambang pintu surga, ternyata pintu surga terbuka lebar baginya, sehingga ia dapat melihat dengan jelas keindahan dan kesenangan yang ada di dalamnya.

Dia pun diam terpegun. Kemudian berkata, “Ya Tuhanku, masukkanlah aku ke dalam surga.”Allah Taala berfirman kepadanya, “Bukankah engkau telah berjanji tidak akan meminta selain apa yang telah Aku berikan? Celaka engkau, hai anak cucu Adam, betapa engkau tidak dapat menepati janji!”

Lihatlah,alasan demi alasan diberi,janji demi janji ditabur supaya apa yang dihajati ditunaikan.Itulah makhluk bernama manusia.Ana mengambil beberapa kisah di JAD supaya dijadikan pengajaran untuk semua,sama-samalah kita muhasabah diri masing-masing.

Jom Solat Berjemaah Kat Surau

“Er..Aku nak masak ni.”

“Er..Aku tak mandi lagi la,kotor.Tadi aku main bola.”

“Er..Report Miyahara banyak lagi la tak siap,esok kene present lak.”

“Seluar aku kotor la,takley wat smayang.”

“Ala,blajar lagi penting dari solat berjemaah.”

“Aku nak imarahkan rumah aku,aku kesian tengok roomate2 aku yang solat sorang2.”

“Malas aku,imam bace tak sedap.Tak dengar.”

“Surau panas la,tak kusyuk.”

“Mak aku nak call ni,nanti jadi anak derhaka lak.”

Jom Tutup Aurat

“Ala ko ni,sibuk je.Kubur lain-lain.”

“Nanti aku kawin,aku pakai la tudung.”

“Nanti sampai jepun,aku berubah la.”

“Ala,tak kisahla aku pakai tudung singkat ke,labuh ke,asal pakai tudung,da.”

“Mane ade ketat,biase je.Ko je perasan lebih.”

“Suke hati aku la nak tayang rambut aku.Ko sibuk ni apsal?Entah- entah ko dengki ngan aku sebab rambut aku lurus,rambut ko kerinting.”

“Stongan(stokin tangan) ni tak sama warna pun ngan kulit aku.Kulit aku putih, ni coklat,lain.”

“Salah ke aku nak mendada?Dengki ek?”

Jom Berdakwah

“Sorryla,aku kena pilih belajar atau berdakwah dan aku pilih untuk belajar.”

“Sibuk la,esok ada kuiz.”

“Report banyak lagi tak siap ni,luse kene present.”

“Ala,aku da masuk usrah da ok da,wat pe nak dakwah2 orang?”

“Ilmu tak cukup bro.”

“Diri tak layak lagi,banyak kena belajar.”

Kalau tak nak,cakap tak nak.Di dunia kita boleh lagi beralasan tapi di akhirat esok,mulut kita akan ditutup,yang berbicaranya ialah kaki,tangan,mata, telinga,akal dan lain-lain.

“Ya Tuhanku,sesungguhnya tuanku menggunakan aku untuk mengintai perempuan mandi di kolam renang TBP,”mata memberi pengakua.

“Ya Tuhanku,sesungguhnya tuanku menggunakan aku untuk ke tempat-tempat lagha,tempat-tempat yang engkau larang.Letih aku memikulnya,” kaki meluahkan isi hatinya.

“Ya Tuhanku,sesungguhnya tuanku telah menggunakanku untuk memegang tangan kekasihnya yang bukan mahram baginya.Rimas aku dibuatnya,”tangan membuat penjelasan.

Tatkala mulut ditutup,tiada apa lagi alasan mampu diberi.Ana cukup bersedih dengan beberapa orang yang memberi alasan dalam beramal.Kawan ana, Habibah, pernah menceritakan satu kisah di sekolah lamanya.Katanya, dia dan seorang lagi kawan perempuannya,Syahidah, ini dilantik menjadi naqibah dan diamanahkan untuk menjaga 5 orang junior.Untuk dijadikan cerita,kawannya yang seorang ini selalu memberi alasan untuk tidak hadir ke usrah.Sibuk katanya tapi apabila diperhatikan hidup kawannya ini,asyik sibuk membaca novel dan komik.

Pada satu malam,mereka dikehendaki mengadakan perjumpaan dengan adik-adik junior mereka.Habibah pun tanyalah Syahidah adakah dia free malam ini untuk adakan perjumpaan dengan adik-adik junior mereka.Habibah tanya sebab dia tahu yang kelas Syahidah ada kuiz pada keesokan harinya.Pada pagi itu,Syahidah jawab, “ok,tak kisah.”Jadi,mereka adakan perjumpaan dengan junior-junior tersayang.Nak dijadikan cerita,seusai sahaja usrah habis,si Syahidah memberitahu kawan-kawannya yang lain yang Habibah buat keputusan tanpa hiraukan keputusan orang lain.

Em,apa nak jadi dengan manusia.Kalau tidak mahu,cakap tidak mahu,nanti menyusahkan orang lain.Usah berdalih atau beralasan kerana perkara itu bukanlah perkara yang baik.Jujur adalah lebih baik walaupun terkadang jujur itu mampu mengguris hati yang mendengarnya.

2 thoughts on “Alasan oh Alasan~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s