Aurat,wanita dan neraka [part 2]

wanita_purdahSabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.

Aurat Itu Tinggi Nilainya

Betapa Islam mementingkan nilai aurat sehingga gambar perempuan yang tidak bertudung atau tidak menutup aurat itu pun dikira sebagai aurat dan berdosa bahkan rambut yang terputus itu pun dikira aurat,wajib dijaga daripada pandangan lelaki.Semuanya bertujuan bagi menjaga maruah wanita itu sendiri.Logiknya,jika Rafiq nampak rambut Salina yang terputus di karpet surau,Rafiq dapat mengagak rambut Salina macamana.Pasti Salina akan berasa malu.

Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.

Mulianya darjat kaum Ansar berbanding kaum Quraisy kerana auratnya. Imam Bukhari dalam satu riwayat memetik kat-kata Safiyah, katanya, “ketika kami berada di sisi Aishah,kami telah memuji kelebihan wanita Quraisy.Lalu Aishah berkata bahawa sesungguhnya wanita Quraisy itu ada kelebihannya juga.Tetapi,demi Allah,aku tidak melihat kelebihan tersendiri yang ada pada wanita Ansar.Mereka amat beriman kepada kitab Allah dengan apa yang diturunkan oleh Allah kepada mereka.Sesungguhnya telah turun ayat 31 Surah An-Nur yang memerintahkan para wanita mukminah melabuhkan kain tudung mereka sehingga tidak nampak lagi perhiasan.Demikian juga dengan lelaki mereka ,apabila pulang ke rumah mereka terus membaca ayat tersebut kepada isteri-isteri mereka,anak-anak perempuan mereka,saudara-saudara perempuan mereka dan kepada kaum kerabat mereka yang wanita.Setelah mendengar ayat itu,tidak ada seorang pun daripada mereka duduk,semuanya bangun mengambil kain,lalu menutup kepala dan muka mereka demi mematuhi dengan segera perintah ayat tersebut.Kelihatanlah mereka berjalan di belakang Rasulullah dalam keadaan menutup seluruh tubuh badan dengan pakaian hitam,bagai gagak-gagak hitam.”

Jika anda berjalan di satu jalan,di jalan itu terdapat banyak tahi lembu. Apakah tindakan yang anda akan lakukan?Angkat kain anda supaya tidak terkena tahi dan berjalan melepasinya?Atau terus sahaja berjalan tanpa menghiraukan tahi-tahi tersebut?

Ummu Salamah,isteri baginda yang terkenal dengan akalnya yang hebat pernah bertanya, “aku termasuk wanita yang memakai pakaian labuh sehingga apabila berjalan di tempat kotor,terkena kekotoran di pakaianku.”Rasulullah menjawab, “cucuilah selepas itu.” (Riwayat Abu Daud dengan sanad Soheh)

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah lebih mementingkan penjagaan aurat daripada kekotoran kerana kekotoran lumpur mudah untuk dicuci tetapi terdedahnya aurat menyebabkan diri dan orang lain pun turut terpalit dengan dosa yang sukar untuk dibersih.

Wanita dan Fair n Lovely

“Aku memang sukelah tengok pompuan yang bile die pakai tudung,belakang tudung die naik ke atas.Lawa dow.”Bisik Cerah kepada Fitri.

“Owh,tu sebab care ikat rambut die kan?”Tanya Fitri.

“Eh,bukanke sebab rambut die panjang ke?”Soal Cerah balik.

“Tu satu sebab la,tapi boleh je yang rambut panjang tu jatuhkan.Ade kawan aku,freehair,bile die pakai tudung,jadi camtu la.Rambut takde la panjang sangat.”Terang Fitri.

“Ah,tak kisahla,yang penting aku suke.”Beritahu Cerah.

Semasa di sekolah menengah dulu,ada seorang ustazah yang sangat cantik,dia pakai tudung seperti di atas dan disebabkan dia,ana memang suke tengok perempuan yang pakai tudung yang ada seakan-akan bonggol di belakang.Semasa balik ke Kelantan tempoh hari,ana sempat ke pasar malam Wakaf Che Yeh.Mungkin takdir, ana beli satu buku tentang aurat dan dalam buku itu tertulis satu hadis nabi yang berbunyi:

Diriwayatkan oleh Imam At-Tabari dalam Al-Mu’jamus Saghir dengan sanad soheh bahawa Rasulullah bersabda yang maksudnya; akan datang suatu masa dalam umatku segolongan wanita berpakaian tapi sebenarnya mereka bagai bertelanjang tanpa pakaian.Sanggul mereka ditinggikan bagai goh unta(bonggol).Kutuklah mereka,sesungguhnya mereka itu terkutuk (dikutuk oleh Allah)

Setelah membaca hadis ini,ana tersentak,terkesima buat seketika.Ya Allah, ampunkanlah hamba Mu yang dhaif ini.Ternyata ana telah menyukai sesuatu yang terkutuk.Dalam riwayat Bukhari,hadis ini terdapat tambahan yang berbunyi:

Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium sedikit pun bau syurga.Sesungguhnya bau syurga itu dapat tercium dari jarak yang amat jauh sekali.

Namun begitu,bagaimana pula dengan wanita yang mempunyai rambut yang panjang?Secara jujurnya,ana masih belum mempunyai jawapan yang tepat tentang ini.Puas mencari dan bertanya,tapi tiada jawapan yang boleh digunakan sebagai pegangan.Jadi,ana berharap ada pembaca yang sudi berkongsi tentang perihal sanggul ini.Hadis di atas dikeluarkan dengan tujuan untuk berkongsi,bukan untuk menetapkan apa-apa hukum.Insya Allah,jika ana ada jawapannya,ana akan hebahkan kepada semua.

Wanita diharamkan berhias untuk menunjuk-nunjuk.Sabda Rasulullah, “siapa yang memakai pakaian yang menjolok mata,maka di akhirat nanti Allah akan memakaikannya pakaian kehinaan dan kemudian dinyalakan api neraka pada pakaiannya.”

“Habis tu?Takley la pakai bedak?Takley la pakai celak?Takley la pakai T3?Fair n lovely?”

Semua amalan itu bergantung pada niatnya,jika niat untuk menunjuk-nunjuk maka haram hukumnya namun jika untuk menjaga kecantikan diri dengan syarat tidak berlebih-lebih,syarak membenarkannya.Kalau kulit hitam, dimake-upnya sehingga menjadi putih,ini haram.Ingat,jangan berlebih-lebih sehingga menarik minat lelaki untuk melihatnya.

Perhiasan pula bagaimana?Boleh,wanita dibolehkan memakai perhiasan berdasarkan firman Allah dalam surah An-Nur tetapi hanya yang zahir sahaja.Dalam membahaskan ‘perhiasan yang zahir’,banyak pendapat yang keluar.Yang paling senang dan dipraktikkan di Malaysia,cincin dan gelang. Kalau anda memakai rantai atau anting-anting,ia hanya boleh dipamerkan kepada 17 jenis golongan sahaja iaitu suami,bapa kandung,bapa meretua,anak lelaki,anak lelaki tiri,saudara lelaki,anak lelaki saudara lelaki,anak lelaki saudara perempuan,wanita islam,hamba lelaki,pelayan lelaki yang tidak bersyahwat,kanak-kanak lelaki(<-diterangkan dalam Quran| diterangkan dalam hadis->),anak lelaki susuan,bapa susuan,saudara susuan,bapa saudara susuan dan menantu lelaki.

Syarat seterusnya,jangan menyerupai pakaian lelaki.Dari Abdullah bin ‘Amar katanya, bahawa dia mendengar Rasulullah berkata, “tidak termasuk golongan kami wanita yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai wanita.”

Jangan pula meniru pakaian ahli agama lain.Disebabkan pakaian Sister Kristian nampak lawa,lalu dipakainya.Haram.Rasulullah bersabda, “siapa yang menyerupai suatu kaum,maka ia dianggap tergolong ke dalam golongan tersebut.”Dalam bab ini,Rasulullah sangat tegas.Rasulullah pernah melihat 2 helai pakaian yang bergambar burung.Lalu baginda bersabda yang maksudnya, “Sesungguhnya ini adalah pakaian orang-orang kafir.Oleh itu janganlah kamu memakainya.”Kebiasaan ini,orang ramai suka memakai pakaian yang tertera kalimah-kalimah agama lain dan simbol-simbol agama lain,jangan pakai,haram hukumnya.Rasulullah menggunakan perkataan ‘jangan’ dalam hadis di atas menunjukkan pemakaiannya adalah haram.

Dan jangan pula memakai pakaian itu untuk bermegah-megah.Satu golongan yang tidak akan dipandang oleh Allah di akhirat esok adalah golongan yang memakai pakaian yang kainnya bawah buku lali.Hadis ini merupakan satu kiasan,di zaman Rasulullah,ramai orang yang suka bermegah-megah dengan memakai pakaian sehingga tersentuh tanah dek kerana sukarnya mendapat kain di zaman itu.Sesiapa yang melabukan pakaian bermakna dia orang yang kaya.Jadi,hadis ini sebenarnya ingin menyatakan Allah tidak memandang golongan yang bermegah-megahan.Jadi,janganlah pakai pakaian untuk bermegah-megah.

Akhir Qalam

Allah itu cantik dan sukakan kecantikan maka jagalah kecantikan diri anda wahai kaum Hawa.Islam adalah agama fitrah jadi islam sentiasa mementingkan fitrah manusia.Fitrah wanita adalah sentiasa ingin kelihatan cantik walaupun mukanya bak bulan purnama,jadi Islam membenarkan wanita untuk menjaga kecantikannya tapi bersyarat.

Apabila diikat-ikat dan disimpulkan perkara-perkara di atas,semuanya akan kembali kepada satu yakni niat.Jika baik niat anda,insya Allah,anda dapat pahala jika tidak anda dapat dosa.Jika anda menjaga kecantikan diri anda untuk bakal suami anda,insya Allah,syurga balasannya tapi ingat,jangan berlebih-lebih.Dan kepada wanita yang bersuami,anda wajib menjaga kecantikan anda.

Suami tidak akan cakap , ayang pakai lah tu,kuruskan sikit badan ,senam la sikit,pakai pewangilah dan macam-macam lagi kerana lelaki biasanya merupakan pemerhati yang setia dan kerjanya hanya memerhati.Bila subjek yang diperhatikan itu tidak menarik,maka mulalah dia mencari subjek yang lain untuk diperhatikan.Ha,masa ini barulah sibuk cari itu cari ini.Sesal dahulu pendapatan dan sesal kemudian,tiada guna beb~

Jika anda telah terlanjur memakai tundung tapi berbonggol unta,memakai baju tapi nampak susuk tubuh badan,memakai pakaian sang lelaki,anda masih selamat.Insaflah.Allah menerima taubat hamba Nya walau apa-apapun jenis kesalahan selagi tidak mensyirikkan Nya.

Akhir kata,sama-samalah kita menjaga aurat,tidak kisahlah lelaki atau perempuan,semua ada batasnya.Wallahua’lam.

13 thoughts on “Aurat,wanita dan neraka [part 2]

  1. Salam..

    nice post. Banyak artikel yang bermanfaat.

    Sekadar nak berkongsi pasal isu bonggol dan tudung tu.

    Berkenaan sanggul seperti bonggol unta tu, ana pernah menghadiri program di mana penceramah nya ialah UZAR. Ustaz ada bercerita sikit ttg hadis tu..

    Peserta perempuan ketika itu termasuk ana, terkejut sbb ingatkan bonjolan tudung kami yang dimaksudkan, tapi menurut ustaz, sanggul yang dimaksudkan dalam hadis itu adalah rambut yang dikat tinggi seperti bonggol unta. Bukan sanggul dalam tudung.

    Ana membayangkan fesyen seperti mak datin ..dan kalau tengok orang Arab di luar negara.Mereka suka dandan rambut tinggi memang sebiji seperti bonggol unta.

    Muslimat yang berambut panjang,mengikatnya dan menyebabkan nampak ada bonjolan di belakang bukanlah ‘apa’ yg ditujukan oleh hadis tersebut.

    Harap boleh rujuk yang lebih arif utk lebih yakin.

    Wallahualam.

  2. ana pom sependapat.Mengikut hadis tersebut terdapat perkataan ‘meninggikan’.So,ana rujuk balik maksud meninggikan, meninggikan ini merupakan satu perbuatan yg sengaja dibuat.Kalau rambut da memang panjang,kalau diikat n dpakai tudung nampak seperti bonggol unta,ana rasa ini tidak menjadi masalah.Tapi kalau sengaja diikat tinggi2,maka ini lah masalahnya.

  3. tapi, org yg berambut panjang mesti cuba untuk tak menampakkan ‘bonggolan’ tu.betul tak?jgn jadikan rambut panjang sebagai alasan.wallahualam

  4. yup tp bab bonggolan tu pom berlaku khilaf antara ulama’, ada ulama’ yang memaksudkan hadis nabi tentang ‘bonggol’ unta itu kerna perempuan arab dulu tidak bertudung dan saling meninggikan bonggolan2 mereka dan ada ulama’ mengambil hadis itu sebagai larangan kepada muslimah meninggikan bonggolan.. tp apa2 pun,kta cuba kembali kpd maksud asal bertudung, untuk melindungin rambut kta daripada dilihat lelaki maksudnya, melindungi bentuk rambut kita(kerinting ke lurus ke),warna dan juga panjang mana, so kalo ade bonggolan,SEOLAH-OLAH kita telah mendedahkan 1 maklumat,maknanya,maksud sebenar bertudung itu telah lari…wallahua’lam

  5. kalo rambut nampak bonggol maklumatnya rambut wanita tu panjang , kalo takde bonggol bermakna rambut wanita tu pendek so apa beza ada bonggol ke tak? sbb dua2 pun dah bg maklumat. cume masalahnya sekarang rambut yg berbonggol lebih attractive berbanding takde bonggol sbb tu timbul isu ni. pendapat aku la..

  6. jika mengikut cara2 menjaga aurat yang dituntut oleh Islam, maka tiada masalah dalam besanggul ini.
    sebab tudung yang mengikut tuntutan adalah dilabuhkan sehingga ke bawah dada.samada di kanan,kiri,depan atau belakang.
    maka rambutnya dapatlah disangulkan serendah yang mungkin supaya tidak “terbonggol” sehinggakan nampak bonggolnya oleh orang lain.
    jika rambut panjang lagi, maka labuhkanlah hijab itu sehingga ke paras yang dapat meng’hijab’kan rambut itu apabila diikat.
    sehingga ke paras pinggang pun tidak apa.
    ini pandangan saya & saya telah mengalaminya.

    Allahu’alam.

  7. Assalamualaikum..
    rasanya,yg penting semua tu bergantung kepada NIAT seseorang..tapi jika bertudung tetapi dengan sengajanya ingin menampakkan bonggol yg terlebih2 demi kelihatan lebih bergaya dan sehingga menimbulkan tarikan orang2 sekeliling,ia dah jadi satu kesalahan..lebih baik bersederhana dan yg penting niat mestilah betul..

  8. Sanggul mereka ditinggikan bagai goh unta(bonggol).Kutuklah mereka,sesungguhnya mereka itu terkutuk (dikutuk oleh Allah)
    Hadis Rasulullah.
    mgikut hadis ini..sanggul mereka dtinggikn…so smela mksud klu pmpuan yg brtdung..dy mninggikn sanggul dy…lalu brtdung..so nmpk la cm bonggol unta.xkesahla dy pki tdung atau tdak..tp mksud disini…sanggulnya dtinggikn…then pmpuan yg wt sanggul then pki tdung xbleh la..

  9. Assalamualaikum,
    Macam mana kalau gambar kita masa kecil yg tak pakai tudung… apakah itu juga aurat kak??

    Terimakasih, mohon dibalas.

  10. Salam,saya pernah tanya ustazah di tempat saya belajar tentangnya dan jawapan beliau ,”seelok-eloknya,usah dipertonton sebab salah satu hikmah bertudung supaya lelaki bukan mahram tidak tahu bagaimana keadaan rambut wanita tersebut.”
    Wallahua’lam

  11. guddhi muttaka bonggol unta ttp haram di pertontonkan kpd bkn suami isteri… kembalikanlah kepada AL-Quran dan hadis² shoheh..

  12. Wahai wanita tidak btudung, Sngguh cntik
    alunan rmbut mu, Bebas mgerbang kemas terikat,T`serlah di bawah
    cahaya mentari. Mentari dunia yang tak sehebat neraka, Iaitu api yang kan
    membakar rambut mu, di hari akhirat hari penentu, maka hanguslah
    segalanya, hilanglh cantik alun rambut mu, tiada lagi yang
    mgerbang, tiada lagi yang terserlah.Oleh itu jadikanlh diri
    mu, Sbhagian drpda wanita2 yang bertudung.

  13. salam….bagi saya, xader masalahnye kalu perempuan yang berambut panjang yg paki tudung boleh xbuat sanggul…seeloknye, pakilah skarf kepala yang menutup semua,bukannya separuh2 dan rambut dilepaskan…jgn diikat…insyaAllah, rambut akan jatuh, dan sanggul xakan kelihatan…kalau nampak pun, xla mcm bonggol unta…terpulang~~~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s