Supaya Allah menjaga aib kamu!!!~

buli_thumbSaat diri sibuk menelaah pelajaran, tiba-tiba fikiran aku disapa oleh satu peristiwa. Peristiwa pertemuan aku dengan seorang rakan tahun lalu.
“ Aku tak sangka. Dekat university pon ade buli membuli ni. Dekat skolah dulu pun takde.” Kawanku memulakan cerita.
“ Buli? Ko buli orang ke?” aku bertanya kehairanan.
“ Mane ade. Aku yang kene buli tau. Kalu ikut hati, aku nak kuar aje dr U tu. tapi pikirkan mase depan aku. Aku sabar je.”Kawanku menyambung bicara.
“ Macam teruk je ko kene buli.” Aku mencelah.
“ A’ah, memang teruk pon.”
“ cite la sket.”
“ Mase aku mula2 masuk U dulu, mase tu mase rehat. Dekat café, mase nak ambik air, aku cakap2 ngan kawan aku. Mase tu aku tengah gurau2 ngan kawan aku. Mase tengah gurau2 tu, aku cakap kat kawan aku. “Ko ni perasan lawa la.”. tiba2 ade senior kat tepi aku dengar. Die ingat aku cakap kat die.”kawanku lancar bercerita.
“ senior tu laki ke pempuan.”aku bertanya.
“ Pempuan la. Ish. Dengar la cite aku dulu.”marah kawanku.
“ pastu2.” Aku bersemangat ingin tahu.
“ pastu tibe2 esoknya. Senior tu datang kat tempat kuliah aku, ajak g blakang bangunan. Terkejut aku tengok ramai sangat kawan2 die kat situ.Pastu die kate aku cakap die perasan lawa. Aku cakap la tak. Aku cakap kawan aku yang perasan lawa. Tapi die taknak dengar. Die pon tolak2 aku. Pastu die kutuk2 aku. Mase tu aku tak lawan.nampak sangat la aku ni pengecut. Aku senyap je.Kawan2 die tolong gelak. Ade sorang tu ambik video. Die kate nak masukkan dalam youtube. Esoknya,video tu tersebar. Semua orang gelak2 tengok aku kene kutuk,kene tendang.Malu wei. Aku tak tahu nak buat ape mase tu.” Kawan aku tertunduk,menitis air matanya.
“ Knape ko tak lawan? Dulu ko kan pantang dibuli,mesti melawan.” Aku bertanya.
“ Gile ko. Dekat U tu, senior tu la orang yang paling panas baran. Sape cari pasal ngan die kene la.”kata kawa aku bersungguh2.
Aku terdiam mendengar cerita itu. Tersenyum dalam berfikir. Adakah kerana dia dilabel sebagai seorang yang panas baran membuatkan dia rasa bebas melepaskan barannya pada sesiapa? Adakan kerana die rasa dia senior dia boleh sesuka hati menendang, mengutuk kawanku. Adakah dia rasa dialah paling hebat didunia ini sehingga dia mengetepikan hati dan perasaan orang lain? Apa motif senior tu heret kawan aku tu depan kawan2 dia? Apa motif kawan senior tu ambik video tu? Apa dia dapat kalu video tu tersebar?
“ Ala, relek r. bab2 dimalukan ni. Aku pon penah kene. Budak tu malukan aku dalam kelas, satu kelas gelakkan aku. Rase cam nak nangis je. Nak tampar, nk sepak budak tu pun ade. Tapi biar la. Malas nak fikir. Biarlah dia nk hebohkan kekurangan aku. Aku tak perlu balas. Allah kan adil.biar Allah je uruskan orang macam tu.” Aku menyambung bicara.
“ Betol jugak ye.”
Perbualan kami terhenti disitu. Walaupon pertemuan ini sudah setahun berlalu, tapi masih segar dalam ingatan. Kini, perbualan itu kian rancak bermain diminda,seakan minta dirungkai sesuatu daripadanya.
Apa yang menimpa kawan aku itu cukup mengaibkan dia. Dia ditendang,dikutuk tanpa belas kasihan. Videonya disebar ke serata alam. Sesiapa yang melihat pasti tergelak terbahak-bahak. Kononnya senior itulah paling hebat sehingga orang lain tak berani melawan. Lupakah dia dengan firman Allah s.w.t
” wahai org yg beriman jauhilah, kebanyakan dari sangkaan sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip dan mencari-mencari kesalahan dan keaiban org lain ” ( surah Al-Hujurat:12)
BAYANGKAN!!!!
Aku memerhati suasana sekeliling. Terlalu banyak perkara-perkara mengaibkan tesebar sekarang, mana kesedaran semua orang tentang kepentingan menjaga aib? Tidak perlu dihurai panjang berjela. Tidak perlu juga diberi banyak contoh. Ambil pendekatan mudah, bayangkan andalah orang yang ditendang itu,bayangkan video anda ditendang2 tersebar, bayangkan orang gelak terbahak-bahak menonton video anda ditendang..bayangkan dan bayangkan. Apa yang anda rasa? Tipu jika anda kata anda tak rasa apa2. Sebagai manusia ciptaan Allah, anda lemah,aku juga lemah. Jika ada perkara yang mengaibkan anda pasti anda sedih,geram,kecewa. Aku pasti!
JANGAN KAMU SOMBONG!!!!
Secara peribadi, aku mengkritik sesiapa yang sengaja menyebarkan aib seseorang. Tidakkah mereka fikir bagaimana perasaan orang yang diaibkan itu? Tidakkah mereka fikir bagaimana jika dia diaibkan. Jangan pandang remeh. Beringat sebelum terkena. Bukan bermakna aku tak pernah membuka aib orang, mungkin dalam tidak sedar,dalam gurauan,aku pernah membuka aib sesiapa dan seandainya aku pernah membuka aib kawan2 aku, aku mengkritik diri aku sendiri!!
“Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya.” (HR Muslim)
Jangan sampai Allah buka aib kita. Nauzubillah. Ingat, sehebat mana pon kita, ada lagi Yang Maha Hebat. Siapa kita untuk berlagak sombong? Siapa kita nak buka aib orang? Adakah kita sempurna? Adakah kita yakin takkan ada orang berani membuka aib kita?
“ Angkuh dan sombong adalah pakaian Allah s.w.t,maka barangsiapa yang menyaingi pakaianNya,Allah s.w.t akan menyeksanya kelak.”(sahih muslim)

Kisah rakan tadi benar-benar buat aku berfikir. Termenung,meletakkan diri ditempat rakan tadi. Malu, tak tahu ape nak buat.
WHAT YOU GIVE,YOU GET BACK!!!
Tertarik kata2 pujangga, “What you give,you get back”. Kata seorang rakan, didunia ini kita guna ‘hukum’ ni. apa yang kita buat pasti akan kena kembali kepada kita. Kalau kita tolong orang masa susah, insyaAllah orang tolong kita masa kita susah. Jika kita membuka aib orang, tak mustahil berjuta-juta orang berani membuka aib kita. Saat diri rasa hebat,rasa berkuasa, ingatlah kita masih ada Yang Maha Berkuasa.
Article ini bukanlah luahan hati, cuma sekadar perkongsian,sebagai peringatan untuk anda dan saya. Sama2 kita muhasabah diri. Sama2 meletakkan rasa tawaduk dalam hati agar terhindar dari rasa besar diri,angkuh dan sombong!!
طُوْبىَ لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوْبِ النَّاسِ
Berbahagialah orang yang sibuk dengan kekurangannya sendiri sehingga tidak melihat kekurangan (kelemahan atau aib ) orang lain. HR. Bazzar
“Ya Allah.. Bimbing kami menjadi orang yang mampu menjaga aib orang lain sebagaimana orang lain menjaga aib kami..”

Jagalah aib saudara kamu supaya Allah menjaga aib kamu!!!~

4 thoughts on “Supaya Allah menjaga aib kamu!!!~

  1. kalo diaibkan kat dunie pom kite da nangis…bayangkn di akhirat esok…Allah akan tunjukkan segala ksalahan kita depan sume manusia, bkn umat Islam je..tapi dari zaman nabi Adam sampailah dunia kiamat…
    tyme tu,kawan2 yang menghormati kite terkejut,terkesima, “tak sangka..”Bayangkn malu kita tyme tu..Sume sebab apa?
    Sebab kat dunia kta buka aib orang..

  2. satu perkongsian yang bagus dari cik nur ala nur
    sbenarnya saye tak punya banyak point utk tulis article ni
    sekadar termampu yg sempat saya cari
    jadi
    sape2 ade perkongsian boleh kongsi disini
    insyaAllah ia jd satu yang bermanfaat pada kita semua

  3. salam ukhwah,
    kadang-kadang saya terfikir kita mudah mengucap kata2 sabar.tapi sebenarnya sabar itu sangat susah untuk dilaksanakan.

    “what goes around, comes around”.kalu kita buka aib orang sekarang,akan tiba suatu saat orang akan buka aib kita.jadi bak kata penulis jagalah aib orang agar aib kita juga akan dilindungi..

    wassalam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s