Nasihat Kecil

Peluh mula merenik membasahi tangan yang sedikit terketar akibat keletihan. Tengkuk sudah mula terasa sengal-sengal, lenguh akibat asyik tunduk. Tangan masih khusyuk memasukkan skru ke dalam lubang, dan sesekali memeriksa jika ada tempat lain yang perlu diperbaiki. Akhirnya,

“Alhamdulillah, stabil tak bergoyang dah!”

Tersenyum sendiri saya melihat rakan berdua ini meyiapkan robot mereka untuk dipertandingkan Sabtu ini. Saya tidak punya banyak ilmu untuk mengajar pembaca-pembaca hukum hakam agama, jadi mari saya kongsikan sedikit kisah kecil yang harapnya membawa ibrah yang besar.

Asalnya robot sahabat saya ini telah hampir siap. Malangnya pagi tadi, robot tersebut terjatuh lalu bahagian penting pada robot itu telah patah. Dengan common sense yang kita ada, sudah tentu kita dapat menghayati rasa kecewa dan patah hati yang mereka alami.

Namun mereka tidak berputus asa, malam tersebut, mereka bertungkus lumus membuat sedikit pengubahsuaian pada robot tersebut agar ianya dapat berfungsi semula.

“Ala dah la tu. Belum terlambat lagi nak tarik diri…” saya mengusik.

“Kecik hati aku. Bukan sehari dua nak buat benda ni,” dia membalas..

Saya hanya ketawa.

“Kalau korang kalah macam mana?”

“Kalau kalah pun tak kisah. At least robot tu boleh bergerak, cukuplah. Kalau menang, Alhamdulillah”

Saya percaya semua yang terlibat dengan robocon kali ini, pasti mengharapkan robot mereka dapat berfungsi dengan baik. Tentulah kecewa dan tertekan apabila berdepan dengan masalah setelah mencurahkan banyak masa dan tenaga untuk menyiapkannya.

Apabila masalah tiba di saat-saat genting ini, hati amat condong untuk berputus asa. Namun satu perkara yang mengikat hati daripada terus bersabar menghayun langkah, hanyalah peringatan

“dah banyak masa dan usaha aku habiskan. Takkan nak menyerah kalah sekarang?”

Hidup ini memang selalu dihiasi dengan masalah yang bertimpa datang dari arah yang tidak disangka-sangka. Mari saya kongsikan emel yang pernah saya terima :

Pernahkah kita memerhati dan meneliti kelakuan dan tabiat burung menjalani kehidupan mereka?

Cuba perhatikan bagaimana burung membuat sarang. Burung mengambil masa beberapa hari untuk menyiapkan sarangnya. Kadang-kadang bahan yang diperlukan untuk membina sarang tersebut terpaksa mereka angkut dari jauh.

Apabila sarang mereka telah siap dan burung betina bersedia untuk bertelur, tiba-tiba saja sarang tersebut musnah. Kadang-kadang sarang itu dimusnahkan oleh cuaca, manusia atau binatang lain. Selepas mereka bekerja kuat untuk membina sarang itu, dalam sekelip mata saja ia rosak dan jatuh ke bumi.

Adakah burung itu berasa tertekan, berputus asa dan berhenti dari membina semula sarang mereka?

Tidak sekali-kali. Burung itu membuat semula sarang biar berapa kali pun sarang mereka dimusnahkan. Mereka akan membina dan membina sehingga burung betina dapat bertelur di dalam sarang tersebut.

Telur dieram namun kadang-kadang sebelum telur itu menetas, manusia, binatang lain atau ribut memusnahkan sarang mereka sekali lagi. Kali ini sarang mereka musnah bersama sesuatu yang paling berharga bagi pasangan burung tersebut iaitu telur yang bakal menetaskan anak-anak burung.

Sungguh menyedihkan. Hingga ke tahap ini, bukan mudah untuk memulakan kembali. Namun burung tidak pernah berhenti. Mereka membina semula sarang itu sambil bernyanyi dan bernyanyi¦

Pernahkah kita merasa tertekan? Kehidupan kita, pekerjaan kita, keluarga kita tidak menjadi seperti yang kita impikan. Mungkin juga kita ingin mengatakan “cukuplah, usahaku sudah tidak bermakna lagi, aku tidak sanggup lagi untuk menghadapinya. Terlalu perit untuk aku telan semuanya”

Adakah kita kepenatan menghadapi dugaan dan ujian? Adakah kita merasakan bahawa usaha yang kita lakukan selama ini hanya sia-sia, kepercayaan yang kita berikan telah dikhianati dan impian kita musnah di saat kita begitu hampir untuk mencapainya?

Kehidupan kadang-kadang menjadi sukar namun kita harus meneruskannya biar ia seperit mana sekalipun. Berdo’a dan jangan hilang keyakinan serta harapan. Jangan takut sekiranya kita terluka dalam perjuangan kerana itu memang tidak dapat dielakkan. Kumpulkan kekuatan diri yang ada dan bina kembali kehidupan yang musnah.

Biar apa sekalipun yang berlaku jangan sekali-kali undur ke belakang dan berputus asa. Maju ke hadapan. Kehidupan memang mencabar tapi ia amat bernilai sekiranya kita menjalaninya dengan ikhlas dan redha. Jangan lupa untuk tersenyum biar keperitan itu sakit mengulit diri…

Apa yang ingin saya kongsikan pada semua pembaca kali ini adalah, jangan lupa untuk tersenyum.

Biarpun robot anda tidak bergerak hari Sabtu nanti.

Biarpun report berlambak tak siap lagi.

Biarpun masih banyak belum diulangkaji untuk peperiksaan kali ini.

Biarpun ramai yang membenci.

Biarpun dalam keadaan sakit hati.

Tersenyumlah dari hati. Senyum itu misteri, kerana pasti, kebaikan akan datang, sama ada kepada diri, atau kepada orang yang melihat. Maka sebarkanlah senyuman, walaupun sekadar bertemu sahabat di dalam lif!!!

2 thoughts on “Nasihat Kecil

  1. saya nak tambah satu lagi kisah yg diemelkan pd saya :

    Every Friday afternoon, after the Jumma services at the Central Mosque (and shortly after Al-Usrah program), the Imam and his eleven year old son would go out into their town and hand out “PATH TO PARADISE” and other Islamic literature.

    This particular and fortunate Friday afternoon, as the time came for the Imam and his son to go to the streets with their booklets, it was very cold outside, as well as pouring rain.

    The boy bundled up in his warmest and driest clothes and said, ‘OK, dad, I’m ready!’
    His ‘Mu’allim’ dad asked, ‘Ready for what?’
    ‘Dad, it’s time we gather our tracts together and go out.’
    Dad responds, ‘Son, it’s very cold outside and it’s pouring rain.’

    The boy gives his dad a surprised look, asking, ‘But Dad, aren’t people still going to Hell, even though it’s raining?’

    Dad answers, ‘Son, I am not going out in this weather.’
    Despondently, the boy asks, ‘Dad, can I go? Please?’
    His father hesitated for a moment then said, ‘Son, you can go. Here are the booklets. Be careful son.’
    ‘Thanks, Dad!’

    And with that, he was off and out into the rain. This eleven year old boy walked the streets of the town going
    door to door and handing everybody he met in the street a pamphlet or a booklet.

    After two hours of walking in the rain, he was soaking, bone-chilled wet and down to his VERY LAST BOOKLET. He stopped on a corner and looked for someone to hand a booklet to, but the streets were totally deserted.

    Then he turned toward the first home he saw and started up the sidewalk to the front door and rang the door bell. He rang the bell, but nobody answered..

    He rang it again and again, but still no one answered. He waited but still no answer.

    Finally, this eleven year old da’wah-expert turned to leave, but something stopped him.

    Again, he turned to the door and rang the bell and knocked loudly on the door with his fist. He waited, something holding him there on the front porch!

    He rang again and this time the door slowly opened.

    Standing in the doorway was a very sad-looking elderly lady. She softly asked, ‘What can I do for you, son?’ With radiant eyes and a smile that lit up her world, this little boy said, ‘Ma’am, I’m sorry if I disturbed you, but I just want to tell you that “ALLAH REALLY LOVE AND CARE FOR YOU” and I came to give you my very last booklet which will tell you all about God, the real purpose of creation, and how to achieve His pleasure.’

    With that, he handed her his last booklet and turned to leave..
    She called to him as he departed. ‘Thank you, son! And God Bless You!’

    Well, the following Friday afternoon after Jumat service (during which period they hold a weekly program, Al-Usrah) the Imam was giving some lectures. As he concludes the lectures, he asked, ‘Does anybody have questions or want to say anything?’

    Slowly, in the back row among the ladies, an elderly voice was heard over the speaker. As the voice went on, a hint of glorious gaiety and contentment was plainly evident in it even though it wasn’t to be seen, ‘No one in this gathering knows me. I’ve never been here before. You see, before last Friday I was not a Muslim, and thought I could be. My husband passed away some time ago, leaving me totally alone in this world. Last Friday, being a particularly cold and rainy day, it was even more so in my heart that I came to the end of the line where I no longer had any hope or will to live.

    So I took a rope and a chair and ascended the stairway into the attic of my home. I fastened the rope securely to a rafter in the roof then stood on the chair and fastened the other end of the rope around my neck. Standing on that chair, so lonely and broken-hearted I was about to leap off, when suddenly the loud ringing of my doorbell downstairs startled me. I thought, I’ll wait a minute, and whoever it is will go away…

    I waited and waited, but the ringing doorbell seemed to get louder and more insistent, and then the person ringing also started knocking loudly…… …..

    I thought to myself again, ‘Who on earth could this be? Nobody ever rings my bell or comes to see me.’ I loosened the rope from my neck and started for the front door, all the while the bell rang louder and louder.

    When I opened the door and looked I could hardly believe my eyes, for there on my front porch was the most radiant and angelic little boy I had ever seen in my life. His SMILE, oh, I could never describe it to you! The words that came from his mouth caused my heart that had long been dead TO LEAP TO LIFE as he exclaimed with a cherub-like voice, ‘Ma’am, I just came to tell you that ALLAH REALLY LOVE AND CARE FOR YOU!

    Then he gave me this booklet, “Path To Paradise” that I now hold in my hand.

    As the little angel disappeared back out into the cold and rain, I closed my door and read slowly every word of this book. Then I went up to my attic to get my rope and chair. I wouldn’t be needing them anymore.

    You see? I am now a Happy Vicegerent of the One True God. Since the address of your congregation was stamped on the back of this booklet, I have come here to personally say THANK YOU to God’s little angel who came just in the nick of time and by so doing, spared my soul from an eternity in Hell.

    There was not a dry eye in the mosque. And as shouts of TAKBIR!!! ALLAH AKBAR!!! rented the air, even among the ladies.

    Imam-Dad descended from the pulpit to the front row where the little angel was seated….
    He took his son in his arms and sobbed uncontrollably.

    Probably no jama’at has had a more glorious moment, and probably this universe has never seen a Papa that was more filled with love and honor for his son……. Except for One. This very one…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s