Highheels dan tudung labuh..

highheeltudunglabuh

“Kamu pasti dia adalah jodoh kamu Ikhwan?”Tanya En.Aizat kepada anaknya dengan tegas.

“Ya ayah,saya pasti.Dia bukan sahaja bertudung labuh,malah seorang naqibah ayah,”Ujar Ikhwan.

“Bagus,ayah suka menantu ayah seorang yang alimah.Boleh dia jaga kamu,”kata En.Aizat sambil melihat gambar gadis pilihan hati Ikhwan.

“Eh,bukankah ini highheels….”En.Aizat mengambil kaca matanya dan menilik gambar tadi.”Pelik,budak ini bertudung labuh tetapi memakai kasut tumit tinggi…”bisik En.Aizat seorang diri.

“Dalam Islam tak salah yah,”jawab Ikhwan setelah mendengar rungutan ayahnya.

Betul ke kate Ikhwan,pompuan bley pakai highheel?Pelik benar pilihannya, betudung labuh tapi highheel.Kelihatan seolah-olah,pilihan hati Ikhwan itu walaupun seorang alimah namun masih ingin kelihatan cantik.Betul ke bende ni dengan Islam?Selari ke setentang dengan Syarak ni?

Bertudung labuh tetapi masih ingin kelihatan cantik-Persoalan yang kerap datang di dalam diri seorang alimah atau naqibah dan kompomnya soalan ini tidak timbul bagi seorang naqib.(^^)Di dalam Islam,ulama’ mendefinisikan perkara ini sebagai TABARRUJ.Mengikut Fathul Bayan,Tabarruj boleh didefinisikan sebagai seorang wanita yang menampakkan perhiasan dan kecantikannya serta terlihat bahagian-bahagian yang wajib ditutup untuk memancing lelaki.Berkata pula Al-Bukhari bahawa tabarruj itu apabila seorang perempuan memperlihatkan kecantikan rupa parasnya.Firman Allah di dalam surah Al-Ahzab ayat 33:

Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya

Tabarruj ni bukan benda main-main,sebab dosanya sangat besar.Rasulullah bersabda,”wanita yg berpakaian tapi telanjang, yg melenggang-lenggok dan memiringkan kepala spt bonggol unta, di mana mereka tidak akan masuk syurga bahkan tidak bisa mencium baunya…”(Muslim dan disahkan oleh Al-Bani)Malah imam Sayuti ada meriwayatkan satu hadis daripada Abdil Baar, “mereka itu berpakaian tapi telanjang, mereka tidak akan masuk syurga dan juga tidak akan mencium bau syurga.”Lihat,dosa tabarruj cukup besar sehinggakan perempuan yang melakukannya bukan sahaja masuk syurga tapi bau syurga pun tak.Sesungguhnya bau syurga itu dapat dibau 5000tahun perjalanan.Jangan pandang ringkas 5000tahun perjalanan,hadis tu hadis umum bermakna ada kemungkinan 5000tahun perjalanan jet atau lagi jauh,5000tahun perjalanan cahaya.

So,adakah takley pakai baju kurung yang ade bunge-bunge,corak-corak,takley ke pakai highheels,takley ke pakai itu,ini?

Sesungguhnya,walaupun hukum tabarruj itu jatuh apabila pakaian itu adalah pakaian syuhrah.Ape pulak pakaian syuhrah ni?Mengikut Al-Bani,pakaian syuhrah ini bermaksud pakaian yang dipakai semata-mata untuk mendapat perhatian atau pujian,tidak kisah lah daripada golongan adam ataupun golongan hawa.Ulama’ secara ijmaknya menyatakan untuk menilai perempuan itu sedang bertabarruj atau tidak bukanlah boleh dibuat sesuka hati kerana ulama’ sudah menyatakan tabarruj itu bersesuaian dengan keadaan@uruf@adab@budaya sesuatu tempat.Sebagai contoh, di Makkah pakaian yang bewarna selaian hitam sudah dikira sebagai tabarruj tetapi tidak di Sudan kerana sudah menjadi kebiasaan wanita-wanita Sudan memakai pakaian yang bewarna sehingga lelaki menjadi biasa melihatnya. Jadi,pemakaian baju kurung yang berbunga-bunga,bercorak-corak di Malaysia adalah dibenarkan kerana sudah menjadi budaya muslimah di Malaysia memakai baju kurung yang sedemikian.Namun,kalau corak itu melampau hal itu dikira tabarruj,ye la,kalau dah pakai corak yang bersinar-sinar,letak manik besar-besar,tak dikira mnarik perhatian?

Islam itu adalah agama fitrah,jadi Islam memahami sifat wanita yang ingin sentiasa kelihatan cantik.Malah nabi ada bersabda, “Allah itu cantik dan sukakan kecantikan,” dan nabi juga ada bersabda, “dunia itu adalah perhiasan dan seindah-indah hiasan adalah wanita solehah.”Jadi tidak salah untuk seseorang itu ingin kelihatan cantik tetapi wajiblah ke atasnya memenuhi tuntuan syarak.Tuntutan yang bagaimana?

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya;[An-Noor:31]

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).[Al-A’raf:26]

Diriwayatkan oleh Al-Hakim bahawa nabi bersabda, “malu dan iman itu berkaitan, manakala salah satunya hilang, maka hilanglah pulak yg lagi satu.” Pakailah apa-apa pakaian yang cik adik ske tapi pastikan ia menutup aurat dan tidak menarik perhatian cik-cik buaya di luar sana.Bab perhiasan pula? Daripada dalil di atas,Surah An-Noor ayat 31, “…memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya..”,ulama’ mentafsirkan bahawa apa-apa perhiasan boleh dipakai dan ditunjuk,asalkan ia zahir( tidak perlu diselak-selak) seperti gelang tangan dan cincin.Tidak kisah,kalau satu tempat itu menjadikan kopiah sebagai hiasan bagi wanita,terpulang kepada wanita itu untuk memakainya atau tidak asalkan perhiasan itu menutup aurat,tidak menunjuk dan tidak meniru perbuatan agama lain.Dalam ayat yang sama,Allah telah tekankan bahawa, “janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”Maksudnya,bukanlah haram memakai gelang kaki berloceng tetapi haram untuk seorang itu menunjuk-nunjukkan perhiasannya yang tersembunyi.Bab gelang kaki berloceng lak,ada ulama yang benarkan disebabkan ayat tadi menekankan perkataan ‘menghentakkan kaki’,jika pakai gelang kaki tapi wat macam biasa je,ok je.Namun,ada juga ulama yang tidak membenarkannya.

Pakai kosmetik pulak macamana?Boleh,wanita boleh memakai kosmetik yang halal untuk menjaga kencantikan paras wajahnya tetapi niat mestilah betul. Niat untuk menjaga kecantikannya demi suami@bakal suami boleh tapi kalau niat untuk dapat pujian atau supaya menjadi kegilaan ramai,tu haram. Istilah yang paling sesuai dengannya , ‘SELL SEX’.Rasulullah ada bersabda tentang 6 kewajipan seorang isteri,tapi ana lupa bunyi hadisnya cuma yang ana ingat, wanita wajib menjaga rupa paras dan tubuh badannya untuk suami.Tengok, Rasulullah mewajibkan wanita menjaga rupa parasnya untuk suami,tapi kalo tengok makcik-makcik skang,fail…sebelum kahwin,sume kosmetik dipakainya tapi selepas kahwin,muka bedak putih berbaju kelawar..fail…hahahhaha

Syeikh Al-Bani berkata, “Islam telah bersikap keras dalam memperingatkan ummatnya dari perbuatan tabarruj ini hingga menggandingkannya dengan kesyirikan, zina, mencuri dan perbuatan haram lainnya. Itu terjadi ketika Nabi membai`at para wanita agar mereka tidak melakukan hal-hal itu. Abdullah bin `Amr radhiyallahu`anhu berkata: Umaimah binti Ruqaiqah datang kepada Rasulullah untuk berbai`at kepada baginda, maka baginda berkata:

“Saya akan membai’atmu untuk engkau tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apa pun, jangan engkau mencuri, berzina, membunuh anakmu, melakukan kebohongan yang engkau buat antara hadapanmu dan antara dua kakimu, jangan meratap dan jangan bertabarrujnya jahiliyyah dahulu.”

Jika ada yang katakan kepada anda bahawa pakai pakaian bewarna ini tabarruj,jawabla bahawa isteri-isteri nabi juga memakai pakaian yang bewarna.Ramai sahabat melihat pakaian isteri-isteri nabi dicelup ushfur(merah muda).Malah suatu ketika Rasulullah ada menerima hadiah berupa kain yang bewarna merah.Maka Rasulullah bertanya kepada para sahabat, “kepada siapa harus ku pakaikan kain ini.”Lalu Rasulullah memanggil Ummi Khalid dan memakaikan kain itu kepadanya.Walaupun ketika itu Ummi Khalid masih kecil tapi sudah menjadi perangai Rasulullah tidak mengajar sesuatu yang haram kepada orang lain walaupun dia masih kecil.Melalui tindakan Rasulullah ini,dapatlah kita simpulkan bahawa wanita dibenarkan memakai pakaian bewarna tetapi pakaian itu haruslah tidak menarik perhatian lelaki.

So,macamana pilihan Ikhwan tadi,ok tak?Tepuk dada tanyalah iman kerana anda yang tentukan.Kayu ukurnya cukup jelas,jika anda melakukan sesuatu itu untuk menarik perhatian lelaki,maka anda sudah bertabarruj dan anda adalah calon ahli neraka!Begitu juga kalau pakaian itu sudah jelas kalau anda memakainya ia dapat menarik perhatian lelaki,itu juga tabarruj.Ingatlah hadis tadi, “Iman dan Malu itu adalah berpasangan,hilang salah satunya maka hilang lah yang satu lagi.” Pakailah apa-apa yang anda suka asalkan ia mematuhi hukum syarak dan ingatlah,wanita yang bertabarruj,FINNAR!!

Wallahua’lam.

10 thoughts on “Highheels dan tudung labuh..

  1. owh..bru taw apa itu tabarruj…
    tp seswai artikel ini dgn keadaan zmn skarang nih…

  2. assalamualaikum..
    nk tny..mcm mna plak klu msa ari perkahwinan? bju yg d pkai 2 pown d kra tabarruj?

  3. salam,kita tengok niat mempelai,kalo die niat untuk tunjuk2 dan memakai perhiasan untuk mengambil perhatian oram laim maka dikire sebagai tabarruj dan hukummnya haram.Masalah ni slalu disebut sbg ‘bersanding’,Islam membenarkan ‘bersanding’ dengan tujuan supaya orang kenal yang budak ni da kawin,sunawachi,untuk iklankan mempelai tadi.Tapi kalo si pompuan ade niat untuk tunjuk2,maka jatuh hukum tabarruj.
    wallahua’lam

  4. terima kasih kerana memberi pemahaman y ckp bmakna ttg tabarruj..teruskan usaha spt ini lg..

  5. terima kasih untuk information..memang menjadi persoalan dalam diri pon selama ini..syukran jazilan..

  6. Rasulullah ade bersabda yg mafhumnya lebey kurang(x ingat)..wangian bagi lelaki adalah yg tiada warnanya tetapi ada baunya manakala bagi wanita ada warnanya tetapi tiada baunya.

    dari segi perubatan,wanita lebey kuat menghasilkan bau berbanding lelaki,jadi untuk menghilangkan bau ini,wanita harus memakai bau-bauan tetapi tidak berlebih-lebihan.

    wallahua’lam

  7. alhamdulillah artikel ini sedikit sebanyak membantu sy dan rakan muslimah yang lain.sudah menjadi kebiasaan wanita sekarang seakan-akan sudah lari niatnya..kua gi shopping or knduri sakan dia punya berhias tetap kalu di rumah depan suami pakai kain batik lusuh jer..moga di beri hidayah kepada sy dan kaum muslimah sume untuk perbetulkan niat berhias dan tidak mengundang lebih banyak gejala sosial masa kini..

  8. salam..
    terima kasih atas perkongsian ini..
    sgt membantu..
    barulah ana tau apa itu tabarrujj..
    syukran..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s