Saya Tidak Mampu!

Mari kita sama-sama berfikir. Adakah kita cukup bersyukur atas segala nikmat yang kita terima?

Dalam salah satu hadis Rasulullah, maksudnya begini,

“Sesiapa di antara kalian melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya (mencegah dan menghentikannya) dengan tangan. Jika dia tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya. Jika dia masih tidak mampu (maka ubahlah) dengan hatinya (dengan membencinya), yang sedemikian adalah selemah-lemah iman”.


Sudah terang-terang kita disuruh untuk menghalang kemungkaran walau dengan cara apa sekalipun. Tetapi berapa ramai di antara kita yang melaksanakannya? Berapa ramai yang berani untuk tegur kawan-kawan yang bercouple untuk kembali ke jalan yang benar? Siapa yang berani untuk ajak rakan-rakan solat berjemaah daripada berjemaah main game? Siapa yang sanggup untuk cakap kepada kakak yang suara itu pun aurat perempuan, jangan sampai ketawa kuat-kuat? Siapa? Siapa? Tapi sayangnya, tak ada siapa. Tiada siapa pun yang berani untuk buat semua itu. Semua mahu jaga nama sendiri daripada dikecam oleh orang lain. Semua takut dihindar daripada kawan baik sendiri. Semua mahu amalkan pepatah Melayu, ‘jangan jaga tepi kain orang’.

Sering kali kita kira yang kita sudah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim dengan memilih cara yang ketiga, ‘ubah dengan hati’. Walhal mereka tidak sedar bahawa tindakan mereka itu sebenarnya merosakkan agama Islam itu sendiri. Pilihan mereka itu yang membuat generasi akan datang tidak nampak keindahan Islam dalam kehidupan mereka. Cuba bayangkan Rasulullah dan para sahabat yang berdakwah di Mekah dahulu duduk bersenang lenang, dan semuanya memilih untuk membenci kemungkaran tanpa melakukan apa-apa. Apa akan jadi dengan kita sekarang? Adakah Islam akan tersebar luas dengan cara seperti itu? Adakah itu memang cara yang terbaik untuk berdakwah? Bukan, bukan semudah yang anda fikirkan. Kalau begitulah cara para sahabat dan nabi Muhamad bekerja, saya boleh jamin bahawa agama Islam tidak akan sampai kepada kita.

Mari imbas kembali bagaimana Rasulullah di baling dengan batu apabila baginda berdakwah di Ta’if. Sampai kasut baginda dipenuhi dengan darah. Namun Rasulullah masih bersabar dan menolak tawaran daripada malaikat untuk menterbalikkan gunung-gunung di Ta’if menghempap orang-orang di Ta’if. Sayangnya Rasulullah terhadap umat-umatnya. Atau contoh yang lain, baginda di kepung oleh pembunuh-pembunuh upahan Musyrikin Mekah untuk meghalang baginda daripada berhijrah ke Madinah. Lihat bagaimana Rasulullah terus bersabar untuk tidak memohon kepada Allah supaya para pembunuh upahan itu tidak dimatikan. Walhal baginda diancam bunuh.

Tapi kita dengan sewenang-wenangnya melihat dan sekadar membenci kemungkaran dalam hati tanpa melakukan apa-apa. Kita beralasan dengan alasan ‘saya tidak mampu’ atau ‘dengan cara ini saja yang boleh saya elakkan diri saya daripada terjebak’. Fikirkanlah. Adakah tidak mampu yang kita maksudkan itu tahapnya sampai kita diancam bunuh? Adakah kita akan dibelasah sekiranya mulut kita mengucapkan kata-kata yang ke arah kebaikan? Atau memang sudah ada dalam perlembagaan yang menetapkan untuk memenjara orang yang mengajak kepada yang benar? Tiada bukan? Maka, kita tunggu apa dan siapa lagi? Bergegaslah untuk berlumba-lumba mengamalkan amar makruf nahi mungkar dalam kehidupan seharian kita.

Maka ingatlah firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 104,

Dan hendaklah (sebahagian) kamu menyeru (berdakwah) kepada kebajikan dan menyuruh yang ma’ruf serta melarang daripada yang mungkar. Dan mereka yang bersifat-sifat demikian adalah orang-orang yang berjaya.[3:104]

One thought on “Saya Tidak Mampu!

  1. Salam, sgt terkesan.
    Benarlah seperti firman Allah dlm surah al-‘Ashr 103
    Maksudnya :
    1. Demi Masa!
    2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian –
    3. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Al-‘Ashr 103 : 1 – 3)

    Tp, kadang-kadang hati mmg xkuat nak tegur org, n mmg amek mudah je benci pakai hati.
    N tu pun da tunjuk betapa lemahnya iman kita, kadang2 if tak tegur kita pun dah dikire bersubahat kan.
    tp, sejauh manela komitmen kite ni as the best ummah, mcm yg Allah ckp…

    ” Ya Allah, berilah kekuatan utkku dan mereka yg beriman dan bertaqwa menegakkan syariatMu, Ameen”

    thnx~really appreciate it.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s