Kenapa Sayang Mak dan Ayah?

Kanak-kanak kalau ditanya kenapa sayang mak dan ayah, mereka mungkin tidak tahu apa yang patut di jawab. Kita ketika zaman sekolah dulu-dulu, kalau ditanya kenapa sayang mak dan ayah, mungkin ini jawapan skemanya;

“ Kerana mereka yang membesarkan saya. Tanpa mereka siapalah saya.”

Marah tak kalau saya katakan jawapan skema itu salah! Bukan 100% salah, cuma tidak tepat. Kenapa sayang mak da ayah? Jawapan paling tepat mestilah..

“Sebab Allah suruh saya sayang ibu bapa saya.”

Ya, kita kan hamba Allah. Kita kan orang Islam. Nak tak nak kita kena ikut perintah Pencipta kita. Kalau Allah suruh kita sayang ibu bapa kita. Kita kenalah sayang mereka.

“Dan Kami wajibkan kepada manusia agar (berbuat) kebaikan kepada kedua orang tuanya. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah engkau patuhi keduanya. Hanya kepadaKu lah tempat kembalimu. Dan akan Aku beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” [ Al-‘Ankabut:8]

Maknanya Allah menyeru manusia untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa kita. Kita diseru mentaati ibu bapa kita selagi  suruhan mereka tidak melanggar syariat Islam. Tapi amat menyedihkan dan memilukan sekali apabila di zaman yang serba moden ini banyak kisah yang kita dengar tentang ibu bapa yang dipinggirkan.

Mungkin nasihat demi nasihat yang diberikan selama ini kurang berkesan.

“Tak baik buat macam tu. Ibu bapa banyak berkorban membesarkan kita.”

“Tak baik buat macam tu. Ibu bapa boleh jaga 10 oranga anak tapi 10 orang anak tak boleh jaga ibu bapa,”

Tapi apabila Allah, Pencipta Yang Satu telah berfirman dalam kalamNya menyeru manusia berbuat baik kepada ibu bapa, siapalah kita yang kerdil ini mahu mengingkari perintah Pencipta kita itu.

“Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israil (yaitu): Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah  kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidak memenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selalu berpaling.” [Al-baqarah:83]

“Katakanlah ( Muhammad), “Marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu: janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya mahupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar”. Demikian itu yang diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya).” [Al-An’am: 151]

Bukan sekali bukan dua kali, malah berkali-kali Allah menyeru kita berbuat baik kepada kedua orang tua kita. Jika semua manusia taat kepada perintah Allah ini, mungkin tiada lagi kita dengar berita ibu dibiarkan ditepi-tepi jalan. Saya pernah terbaca kisah ini di akhbar suatu ketika dahulu;

“Seorang ibu yang tinggal di Sarawak, sanggup meminjam duit dari sanak saudara untuk membeli tiket kapal terbang ke Kuala Lumpur untuk mencari anaknya yang lama terpisah. Setelah sampai dan berjaya mencari alamat tempat tinggal anaknya, ibu tua itu pergi dengan harapan dapat memeluk anak gadisnya itu. Tapi malang sekali apabila anak gadisnya yang sudah berkahwin itu tidak mengaku wanita itu adalah ibunya. Ibu tua yang membawa hadiah baju kurung buat anak gadisnya itu terpaksa beredar dari situ dan terpaksa bermalam di balai polis.”

Sanggupnya seorang anak menghalau ibu tua yang datang begitu jauh untuk bertemu dengannya. Jadi, kita yang masih punya perasaan sayang dan cinta pada ibu bapa kita sepatutnya bersyukur kerana Allah masih menganugerahkan nilai kasih sayang dalam diri kita. Sekarang kita sudah tahu siapa yang harus kita sayangi, kepada siapa kita harus berbuat baik.

Selepas ini kalau ada orang tanya lagi, kenapa sayang mak dan ayah, kita jawablah;

“Sebab Allah suruh saya sayang kedua ibu bapa saya.”

Tapi perbuatan kita pun mestilah selari dengan apa yang kita lafazkan.

Curahkan sepenuh kasih sayang kepada Ma, Mama, Papa, Ummi, Abah, Baba, Ibu, Mummy, Daddy kita.

Ikhlaslah menyayangi mereka kerana Allah s.w.t.


http://www.youtube.com/v/Kf9mEGgfrAo&hl=en_US&fs=1

Advertisements

One thought on “Kenapa Sayang Mak dan Ayah?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s